The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

lördag 15 november 2014

"Very Unhealthy"

Så har höstens  första förkylningsvirus  slagit till och jag har legat i sängen i veckan. Lagom till att våra gäster hade åkt, så sa kroppen att den behövde vila. Oj, nu lät det som vi haft det jobbigt!Men så har naturligtvis det inte varit ! :-) Den här veckan har däremot varit riktigt lång och tråkig. Jag som skulle ha ökat min träningsdos, fick istället ligga  och tycka synd om mig. Hoppas nu bara på att förkylningen inte blir lika långvarig som förra vinterns förkylning - Den höll i  2 månader!! Fick nämligen lite smått panik i onsdags när appen, som visar luftföroreningarna, visade 275 VERY UNHEALTHY........( så vitt jag vet första gången den här hösten, som föroreningarna närmat sig 300 på skalan - här i Shanghai)........Förutom att man andas in den ohälsosamma luften, blir det också svårare att bli av med virus när luften är väldigt dålig.  Det bevisar ju förra vintern när luften låg nästan konstant över 250 hela tiden och vissa veckor steg tom över 500 -  Då hade jag, som sagt var, svårt att bli av med min förkylning. Tack och lov var det bara onsdagen som visade dessa dåliga siffror, för på torsdagen var det nere närmare 100 igen. Och runt 100 får man vara nöjd med här i Shanghai. Under 100 får man  vara lycklig över. Lite hemskt är det förstås att man accepterar sämre luft. Jag vet att jag skrivit om luften tidigare och även nämnt indexskalan för luftföroreningar, men det skadar inte att nämna det igen. Så här ser skalan ut:

0-50 Good ( I Sverige och Europa är över 20 dåligt. I Paris stängde man i år t o m ner trafiken en dag,    när det värdena nådde över 50)

50-100 Moderate

101-150 Unhealthy for sensitive groups

151-200 Unhealthy

201- 300 Very Unhealthy

300+     Hazardous

Här är en länk till amerikanska konsulatet i Shanghai, där ni kan följa luftmätningarna i Shanghai: http://aqicn.org/city/shanghai/us-consulate/

Det går i perioder hur mycket jag orkar följa mätningarna på luftföroreningar. Ibland måste jag stänga av dom funderingarna och den oron det innebär, för annars blir jag tokig. Den här hösten har  tack och lov bjudit på mesta dels både bra väder och bra luft. Vissa dagar har vi t o m fått uppleva blå himmel och då blir åtminstone jag lite extra lycklig. Vi njuter till exempel av att se moln - vit-aktiga moln. Himlen är ofta ( särskilt på vintern) en jämn gul-brun nyans

Till sist.... mitt förra inlägg länkade jag inte till Facebook, så många av er har säker missat det. Men är ni intresserade av att se lite kort från när våra gäster var här, så är det bara att gå tillbaka till förra inlägget.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar