The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

torsdag 27 november 2014

Hemlängtan!

Julen närmar sig och längtan till Sverige känns som den aldrig har varit så stor som nu. Tredje julen som vi inte firar i Sverige och nu börjar det kännas. Visst är det vårt eget val att inte åka hem, men det gör tyvärr inte längtan mindre. En sak är säker oavsett var vi bor nästa jul, så ska den firas i/ i närheten av Göteborg. I år åker vi till Vietnam, vilket inte är fy skam. Vietnam är  det landet i sydost Asien, som jag helst velat åka till. Vet inte vad det är som lockar, men jag har hört att människorna ska vara så genuint trevliga där och sen bär landet på en stark historia. Vi kommer att spendera 11 nätter på östkusten i en stad som heter Phan Thiet, sen avslutar vi med 3 nätter i Saigon (Ho Chi Min City). Hoppas naturligtvis på roliga och spännande fototillfällen. Få se om familjen står ut bara :-)...........

I går var det vinterkonsert i skolan och  tjejerna uppträdde, både solo och i grupp. Måste säga att jag är väldigt imponerad av skolans musikprogram. Banden kändes samspelta och uppträdandena genomtänkta. Som förälder är man ju extra stolt över sina barn och jag tycker faktiskt att Ebba och Sara sjöng extra bra igår.

I dag är det fredag och snart helg! Den här helgen innebär faktiskt en del jobb för mig. I morgon har jag ett studiojobb, som känns både roligt och lite nervöst. Ska fotografera ett syskonpar i tonåren. Den största utmaningen blir att få dom känna sig avslappnade och inte spända. Få se om jag lyckas!
 På söndag har jag ett event-jobb. Fota event är oftast stressigt och energikrävande, men väldigt lärorikt. Man måste vara snabb, flexibel och nästan ständigt ändra kamerainställningar, eftersom ljuset ändras beroende på var man befinner sig i lokalen. Ljuset avgör vilka inställningar man ska i kameran. Flyttar jag mig t ex en halv meter åt ett håll, kanske ljuset ter sig helt annorlunda en tidigare. En sak är säker - jag slutar aldrig att lära mig något nytt och det är det bästa med den här hobbyn/ yrket......

Trevlig helg från ett blåsigt men ganska varmt Shanghai


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar