The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

måndag 10 november 2014

Varför det är så roligt med besök!

Två roliga och händelserika veckor har passerat och familjen Kruse har åkt tillbaka till Sverige. Som vanligt känns det tomt i lägenheten efter att besöket lämnat oss, men vad skoj vi haft det. Även om man har några stående punkter att avverka, så som "Kapsylöppnaren", vattenstad och "fakemarknad", så blir aldrig upplevelsen av besök likadana. Alla som kommer hit har olika förväntningar av sitt besök. Det i kombination av personernas tempo, vanor, personligheter gör besöken så olika. Så för mig känns alltid det jag/vi vill visa för gästerna, spännande och roligt, för reaktioner från gästerna är  olika - beroende på vad de är intresserade av. En del ser detaljer - andra ser helheten. En del ser människan - andra ser folket. Det får också mig att öppna mina ögon, för något som faktiskt blivit vardag och en självklarhet för mig. Det är så mycket som jag inte reagerar på mera, som jag gjorde i början. Saker som är en självklarhet för mig, men som besökare kan reagera starkt på. Så som trafiken, dofterna och maten. Så vad jag vill ha sagt med det här, är att jag uppskattar varje besök vi får. Inte bara för att de är nära vänner och familj, som betyder mycket för mig, utan också för att de berikar mig/oss med sina reflektioner och infallsvinklar. Varje diskussion vi har, om hur det är i Kina eller i Sverige, får mig att reflektera och tänka efter. Så tack Malin och Martin för roliga och intressanta diskussioner.!........

Här kommer en sammanfattning i bilder från besöket av Familjen Kruse!


Promenad i Zudi Town alldeles runt hörnet från där vi bor






En av stående punkter vid ett besök - Pudong Finacial District


Mötte den här söta lilla flickan med sin mormor!



WFC, Shanghai Tower, Taipei Tower




Promenad i French Conssesion





Halloween Firande








Fina vattenstaden Zhujiajiao






Slaktarhuset


Gamla kvarter som är på väg att försvinna




Lite Studiofoto hann vi också med




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar