The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

söndag 9 mars 2014

Utställning, nervöst men roligt

Det är verkligen varannan dag väder  här i Kina, just för tillfälligt. Ena dagen är det kallt, regnigt och lite små ruggigt, för att nästa dag känna solen stråla ner mellan molnen ( eller smoggen ´) och värma den vinterfrusna kroppen.   Man går och väntar på att värmen ska slå till på riktigt och  att växtligheten  ska  explodera. Här i Shanghai är våren kort, oftast bara någon vecka......Därefter slår sommarvärmen in. Fast det är klart, frågar man Shanghaineser så är sommaren inte här förrän det är över 30 grader. Runt 20-25 grader är  kyligt för dom. I dag har vi åtminstone känt av en antydan till vårvärme och det är underbart härligt. Det är något visst med våren, den väcker lust, glädje och förhoppning. Även om vintern inte är fullt lika kall här som i Sverige, så väcks man faktiskt lite ur en dvala, när första vårsolen tittar fram. Utemöblerna, som stått ute hela vinter,  är äntligen ockuperade av människor. Folk verkar gladare och lite mer tillfreds med tillvaron. Så visst är det underbart med vår!




Förra veckan passerade lugnt och sansat. Vet egentligen inte vad jag gör med min tid. Dagarna liksom flyter ihop. Ja just det...... Jag och Karina ska ha vår första lilla utställning tillsammans. Vi har fått möjligheten att få visa några av våra fotografier på Café du Village, som ligger i närheten av där vi bor. Det har varit en del förberdelser. Som tur är har Karina varit drivande, annars tror jag inte det blivit av...... Tack, Karina!..... Behöver nämligen fortfarande  jobba på mitt självförtroende och hade därför inte vågat  ta det här steget, men nu när det är gjort, så känns det riktigt roligt och spännande. Så om det är någon som bor i Shanghai, är intresserad av fotografi och läser min blogg just nu, vill jag bara meddela att den lilla informella utställningen är fram till den 10 April ( med ev förlängning), på Café du Village( http://www.shanghaiexpat.com/listing/cafe-du-village-8390.html ), Jin Feng Lu, Hua Cao Town, Minhang District. Alla fotografier som visas där är till försäljning och det går bra att beställa också. Vi har också beslutat att skänka 10% av försäljningsvinsten till " Morning Tears" ( www.morningtears.org ) , en ideell organisation, som  jobbar med att stödja och hjälpa barn med föräldrar i fänglese.


Jag hann med lite fotograferande förra veckan. Jag var tidig till en träff med Charlotta, inne i French Conssesion och passade på att ställa mig vid en liten korsning och fota.  En av mina absoluta favorittekniker är "panning. Med panningtekniken fryser man ett rörligt objekt och allt annat runt omkring ser ut  att röra sig. Ofta är det väldigt svårt att få till det perfekta kortet, men när man lyckas är det som att vinna på lotto. Jag tror jag tog minst 20 kort innan jag fick till ett, som jag var nöjd med.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar