The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

söndag 1 september 2013

Så var man tillbaka igen!

Ja, då var det ( äntligen) dags igen... efter ett långt sommar uppehåll, tänkte jag ta tag i bloggandet - igen. Jag hoppas att det fortfarande finns några där ute som är intresserade av att följa vårat liv här borta, trots det långa uppehållet i bloggen.

Sommaren i Sverige kan man ju inte klaga över.....som alla andra svenskar fick vi uppleva den bästa sommaren på många, många år. Med all solenergi i kroppen, kände vi oss faktiskt rätt nöjda med att åka tillbaka till Shanghai den 20:e Augusti. Barnen längtade efter sina kompisar och jag och Patrik längtade efter vardagen. Vi hade en mycket trevlig och behaglig flygresa över, då vi blev uppgraderade till bussiness. Varken jag eller barnen hade flugit bussiness förut, så för oss blev det som rena julaftonen. Just i det ögonblicket, när jag satte mig ner i stolen, kände jag mig inte en dag äldre än Axel. Vi satt där båda två, lika nyfikna och uppspelta, och prövade alla knappar och inställningar på fåtöljen. Sen när drinken kom, tittade Axel på mig och sa "det här är livet". Ja, han vet hur man njuter, vår son. Men han var inte ensam ....Ebba och Sara njöt också. Med en bussiness resa i kroppen, blev också jetlagen mildare. För mig tog det bara 2 dagar och sen var jag inne i Shanghaitiden. Hade jag haft riktigt mycket pengar, så hade jag inte flugit något annat en buissness....sån stor skillnad var det.

5 dagar innan sommarlovet, flyttade vi in i ett nytt område här i Shanghai. Hann ju inte riktigt bo in oss i vår nya lägenhet, men jag måste säga att, nu när vi bott här i snart 2 veckor, känns det faktiskt riktigt bra.....surrealistiskt men bra. Lägenheten är ljus och trevligt planerad. Området är fint med sina små dammar och mini parker, men framförallt är det praktiskt för det har så mycket att erbjuda. Bra gym, klubbhus och en massa pooler. Det är där det surrealistiska kommer in, för det känns som man bor på resort och befinner sig på semester i vardagen. Kanske den känslan försvinner när det bli kallare och utomhuspoolerna stänger för säsongen, men nu är det är runt 30 grader och barnen springer iväg för att bada, så infinner sig semesterkänslan dagligen.

Barnen har börjat skolan igen och det känns som det kommer trivas även det här året. Skolan har fått en hel ny primary byggnad ( åk 1-5), med ny 25 m bassäng, ny matsal och nytt gym ( som alla elever använder). Sen våra barn började där har skolan vuxit med ca 250 elever och är nu uppe i ca 700 elever. Fortfarande en relativt liten internationell skola, om man jämför med andra internationella skolor här i Shanghai. Det kommer säkert att vara en del praktiska dilemmor de närmsta 2 månaderna, när man går från 1 stor byggnad till 2 stora byggander. Barnen klagar redan på att de har för lite tid mellan vissa lektioner, när de ska byta byggnader. Så det skulle inte förvåna mig om de måste förändra lite i scheman i framtiden.

Själv har jag alltid en trög uppstart, när jag kommer tillbaka från semester. Det tar alltid lite tid innan jag kommer igång med saker och de första 2 veckorna så känner jag mig ofta lite låg. Ingenting är bestående när man lever så här. Folk kommer och går. När någon flyttar känns det lite tomt och det tar ett tag innan man vänjer sig. Förra terminen hade vi fotokurs ihop, Maria, Karina, Martina och jag. Jag tror faktiskt det var en av de roligaste perioderna i mitt liv. Nu bor Maria i Sverige igen och fotokursen är slut. Det känns lite ledsamt och tomt, men man får skapa sig en annan tillvaro, med ny sysselsättning , bygga vidare på de som finns kvar, samtidigt som man får hitta nya vänner. Det är det som gör det är livet så speciellt....det är hela tiden i förändring, på gott och på ont.
Jag har i alla fall bokat upp mig på engelska kurs och spanska kurs den här terminen. Det ska bli riktigt kul. Flickorna har börjat läsa spanska i skolan, så jag tänkte att det kanske kunde vara bra för mig att väcka liv i mina spanskakunskaper. När det gäller engelskan, så behöver jag verkligen öva på grammatik och stavning. Att prata går hyfast, men det övriga behöver jag verkligen fräscha upp. Det var ju ett tag sen man studera engelsk grammatik.

Nej, nu är klockan alldeles för mycket. Måste verkligen lägga mig, så jag säger god natt från Shanghai
Nattinatt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar