The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

tisdag 24 september 2013

Shanghai Filmpark

I går var jag och Karina på Shanghai Filmpark. Några riktigt trevliga timmar hade vi där, trots en extrem hetta. Shanghai filmpark är, som hörs på namnet,  ett fantastiskt område där man spelar in film och tv-serier.  Det är verkligen värt sina 80 yuan, eftersom man får komma riktigt nära inspelningarna. Människorna som jobbar där ställer mer än gärna upp på foto och om man vågar kan man få några riktigt fina porträttfoton på statisterna. För mig är det en bra utmaning. Jag insåg när jag var där att jag behöver köpa mig en riktigt bra zoomlins, så att jag inte behöver fotografera dem rätt upp i ansiktet. Men som alltid, när det gäller dyra inköp, behöver vi båda vara överens - så det är bara att börja fjäska för Patrik.

Annars har det väl inte hänt så där jättemycket på sistone. Barnen har mycket i skolan och alla tre känner faktiskt att kraven har ökat på dem. Tyvärr förstörs studieflytet av ett par lov som kommer alldeles för tidigt på terminen. Förra veckan var barnen lediga 2 dagar pga "Midfestival", 
som firas här i Kina. Nästa vecka är det "National holiday" och skolan är stängd en hel vecka. Naturligtvis tycker barnen att det är skönt med ledighet, men det hade nog varit bra om lovet kommit lite senare på terminen. När de precis kommit in i en bra studiefart, efter sommaren, så ska de vara lediga. Jag vet, ilands-problem  - men ändå....

För min del har jag börjat nedräkningen tills mina väninnor kommer. Mindre än 2 veckor kvar. Ska bli så roligt! Oktober blir rena julaftonen av kära besök - först kommer tjejerna och 5 dagar efter att de har åkt kommer min bror med familj. Man kan ju inget annat än längta.....

 
 
Shanghai Filmpark
 












 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar