The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

lördag 9 maj 2015

Att unna sig lagom!

Jag är uppvuxen i kanske den första generationen "fredagsmys". Även om begreppet ( Wikipedia)" Fredagsmys" inte etablerades förrän på 90-talet, så minns jag hur vi redan på 70-80-talet levde upp till begreppet. Jag minns hur mysigt och viktigt fredagskvällen var och hur vi "unnade" oss något extra gott framför TV:n.  Vi kunde sitta där med lite chips och dipp, samtidigt som vi såg hur JR blev mer elak för varje avsnitt. Jag kan ha helt fel, men den stora skillnaden med fredagsmyset då och fredagsmyset som våra barn har fått, är mängden "unnande". För det första var chips påsarna inte gigantiskt stora, Det fanns inga 2 liters CocaCola flaskor. Man fick istället en liten 33 cl läskflaska och så fick man vara nöjd med det. Jag får villigt erkänna att under vissa perioder har våra barn fått alldeles för mycket fredagsmys. Vi har låtit dom frossa i chips och godis på fredagen eller lördagen
( Mycket pga att vi själva varit sådana gottegrisar) För att inte tala om semestrarna - DÅ har det lätt blivit för mycket av det goda. Det är ju så lätt att "unna" sig när man har allt så lättillgängligt på t ex en chartersemester. Ibland har jag och Patrik tagit tag i vårt "unnande", men ofta har det inte involverat våra barn, utan vi har fortsatt ge dom ett generöst fredagsmys. Men egentligen är det kanske inte så konstigt att det har blivit så. Alla förpackningar har bara blivit större och större. Priserna på godsakerna har varit överkomliga . Vi lockas att köpa mycket. Till exempel påsarna till lösviktgodiset är idag alldeles för stora och det är  för lätt att plocka till sig för mycket. Naturligtvis har jag som vuxen ett ansvar med hur mycket fredagsmys det blir, men det är otroligt lätt att ryckas med i den rådande kulturen........ Som barn kunde jag och min kompis promenera bort till  vår lilla Ica-affär och köpa vårt lördagsgodis för ett par kronor....... Ni vet, på den tiden man pekade på  det man ville ha, som man sen fick i en Liiiiiten påse. Ofta hade man råd med bara 10 bitar, men var också nöjd med det. 

Under årens lopp har jag tagit tag i mitt konsumerande i olika perioder. Jag har många gånger lyckats ändra mina vanor och gått ner en del. Men efter 6 månader har jag varit tillbaka. Det har varit ett enda "jojande" - Fram och Tillbaka! Med risk för att jag kommer att få äta upp det,.......så känns det som den här gången har det skett en djupare förändring. Förut kunde vi hålla igen i veckan, men unna oss ganska mycket på helgen. Det kunde bli vin både fredag, lördag, söndag och gärna lite godsaker till. Nu tänker jag att jag kan unna mig lite, men inte allt. Jag försöker tänka att min kropp inte mår  bra av det och jag mår inte bra av det mentalt. Idag känner jag att jag helt enkelt inte behöver frossa för att förgylla tillvaron, utan försöker tänka att man kan förgylla sin tillvaro med andra saker, så som t ex träning. Vi får se om jag lyckas hålla kvar den inställningen under sommaren. Det ska bli väldigt spännande att se.......

Även barnens fredagsmys har ändrats. Vi köper knappt hem chips mera. Vill dom ha godis får dom köpa det själva ( vilket dom sällan gör nu) Är vi på restaurang beställer vi in bubbelvatten. Tjejerna har slutat dricka läsk och Axel får läsk max en gång på helgen. Det handlar inte om att de ska gå ner i vikt, utan de handlar om att få in ett mer hälsosamt tänk och bli mer medvetna om vad de stoppar i sig. Med barnen fokuserar vi på hälsa, inte vikt och utseende! 

I veckan var det sportsdays på skolan. Avslutar med lite bilder från  det  - passande nog  med tanke på hälsa...... Om ni undrar varför Axel har en  mustasch på sig, så hade skolan insamling till förmån för forskningen kring cancer. Ett projekt som Ebba och Sara har engagerat sig i.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar