The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

tisdag 2 september 2014

Tillbaka!

Jag vet, det var ett bra tag sen jag gjorde mig till känna på bloggen - 2-3 månader sen sist om jag minns rätt. En hel sommar har hunnit passera - En sommar fylld med sol och bad. Dessutom har vi hunnit med en bilsemester i Europa, umgåtts med vänner och familj, barnen har varit på läger och Patrik har hunnit bygga ett soldäck på baksidan av vårt hus. En rättså intensiv sommar, om jag tänker efter.  Om jag lyckas ladda upp lite bilder, från sommaren, så kommer de i slutet av inlägget. Nätet har nämligen varit otroligt segt ( troligtvis pga val i HongKong) den senaste veckan, så tillgång till sociala nätvärk har varit begränsat.


Som vanligt är det lite trögstartat för mig, efter en sommar i Sverige. Varje år får man liksom börja om. Vänner/bekanta har flyttat från Shanghai och tillvaron här känns åter igen lite mer tom. Men den här gången, när jag påbörjar min tredje höst här i Kinas metropol, så känner jag mig inte speciellt orolig. Jag vet att jag kommer in i livet igen och jag vet att jag säkert kommer lära känna någon ny trevlig person under det här året. Det gäller bara för mig att bege mig ut  och aktivera mig.


Efter 10 veckor i Sverige, är det väldigt lätt att koppla bort livet här. Hade tex glömt av hur mycket ljud det är över allt. I mataffären, på restaurangen, i trafiken, ljudnivån på samtal mellan personer, surret i tunnelbanan osv.  Jag var tex inne i stan i onsdags och åt lunch med Gloria. Hon var lite sen, så jag fick bestämma om vi skulle sitta inne eller ute. Började ute, men störde mig på trafiken som mullrade och tutade högt nedanför mig. Flyttade mig in och påmindes om att det inte finns något ljuddämpande material i det här landet. Surret från alla gästerna i restaurangen fullkomligt vällde över mig - åtminstone kändes det så. Nå väl, jag vet att jag kommer vänja mig tillbaka till det här livet och snart så glömmer jag av hur tyst och skönt det är på restauranger och i mataffärer i Sverige.
Det är väl det som är människan styrka, som har gjort att vi trots allt utvecklat vårt samhälle och den värld vi lever i - förmågan att kunna anpassa sig. (och  så finns det en snubbe i Sverige som tycker att vi inte ska beblanda oss med varandra .........)




För barnens del är skolan fullt i gång och läxorna har redan börjat komma. Tjejerna började i 9:an nu, som innebär högre tempo och mer krav. Axel går i 4:an, med inte lika högt tempo, men med tillräckligt höga krav för hans ålder.  Det ska bli spännande att följa deras skolår.


Patrik är tillbaka i jobbet och tycker nog att det är ganska skönt - fastän hans kineser påpekade att han blivit " tjock" över sommaren. För i det här landet säger man precis vad man känner! För Patriks del har "ärligheten" dock resulterat i besök på gymmet, stort sätt varje dag. Det är mer än vad jag kan säga om mig. Tog mig nämligen till gymmet för första gången idag, sen vi kom tillbaka......ligger lite efter


Till sist, på torsdag ska jag åka in och rösta på konsulatet! Det ser jag fram emot!
Jag missade EU-valet och det skäms jag över. Demokrati är viktigt och det ska vi värna om. Så den här gången ska jag inte missa....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar