The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

söndag 1 december 2013

Är det värt det?


Idag är det urusel luft ute – 330 på en skala upp till 500. Kanske inte säger så mycket för er i Sverige, men för att jämföra lite; I Tyskland i Ruhr-området (tungt belastat industriområde), kan det i värsta fall gå upp till 50 vissa dagar. I Stockholm på de mest trafikerade lederna kan det komma upp i 20. Här i Shanghai är vi nöjda om den dåliga luftkvaliten inte överstiger 100. Kommer den ner till 60-70,så är det jättebra och lyckas skalan på luftkvaliten sjunka till 30 då är det extremt bra luft.  Här får man alltså en liten udda referensram. Som man brukar säga ”allt är relativt”. Fast när luften är så här extremt dålig som den är idag, när man börjar hosta så fort man går ut och luftrören känns igentäppta, då är det kanske inte så konstigt att man börja fundera på vad man gör här. Är det värt att utsätta sina barn för den här ohälsan? Hur stor fara är det i långaloppet?  Jag vill tro att det inte är så farligt om man är här i några år, att kroppen kan reparera det mesta efter att den varit utsatt för ohälsosam luft. Det finns människor som har utvecklat astma här i Shanghai och sen blivit av med den, när de har flyttat tillbaka till sitt hemland. Med andra ord, det är nog inte så farligt under en begränsad tid.

Jag åkte till skolan idag för att lämna lite saker, som Axel glömt. Taxichauffören hade naturligtvis nere sina fönster -  det var ju trots allt lite sol ute. Jag försökte andas med stängd mun och hålla för munnen med min hand. Allt för att minska intaget av farliga partiklar. Drömmer mig bort till Thailand, som vi ska till om 3 veckor. Härligt! Börjar sen och tänka att vi, trots allt nog, ska kosta på oss en resa någonstans på kinesiska nyåret, bara för att komma bort från luften med jämna mellanrum. Börjar  genast att  googla på flygbiljetter, men fy vad dyrt det är. Vet inte om det är värt det eller är det kanske det? Ja ni hör själva vilka bekymmer jag har – not.  Men faktum är att sådan här dagar, som den idag, funderar man på vad man vill proritera. Kanske vi ska kosta på oss en extra resa istället för att spara pengar till sommarhuset i Sverige?Kanske det gör gott för hälsan att få flera pauser från den här luften? Tur för oss att vi har valmöjligheten, det är inte många kineser som har det…. Som sagt var våra bekymmer är små.

Tillbaka till frågan; om det är värt det? Ja, det är det: Det är värt att bo leva i sämre luft. Barnens skola, alla upplevelser och intryck som man får erfara, utvecklingen som vi ser hos våra barn – allt det skulle jag inte vilja vara utan. Det betyder faktiskt så mycket mer än att andas bra luft hela tiden. Fast jag kan villigt erkänna – under en begränsad tid! Att bo här under många år, i decennier, det finns inte på kartan. Där går min gräns  -  som jag känner nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar