The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

fredag 29 mars 2013

Kycklingmamma!

Så då var man tillbaka i Shanghai. Har inte haft varken tid eller ork att ta upp bloggandet igen förren nu. Underbar semester i Sverige hade jag i allafall. Otroligt lyxigt att få åka hem till familj och vänner och dessutom få njuta av frisk luft och god mat. Rejält kallt var det, men vad gör väl det när luften är ren och klar. Fick några härliga promenader vid sommarstugan. Västkusten är fantastiskt vackert även på vintern. Det blev ju också en hel del vin och välsmakande mat, men trots det stod bara vågen på + 100g när jag vägde mig hemma i Shanghai igen. Känns helt ok!
Med lite hjälp fick jag målat i sommarhuset och en Ikeasoffa monterad. Jag är riktigt nöjd med resultatet, ser mycket fram emot att få bo där i sommar. Vi har en hel del kvar att göra, men nu är åtminstone vardagsrummet målat  och grå soffa står färdig. Det andra får vi ta lite då och då. Det är ju ett sommarhus.  Det ska inte vara ett stressmoment, utan en avkopplingsoas, där vi lägger ribban efter hur mycket vi vill och orkar göra ... inte vad vi måste göra. Fast det är klart,jag har en man som längtar efter att få arbeta lite med händerna. Här i Kina får vi ju inte göra något med huset, eftersom vi hyr det.                                           

                                                   





 
 

 


Okej, nu måste jag erkänna något ... jag är en kycklingmamma och just nu är jag en väldigt NERVÖS kycklingmamma. Idag flyger nämligen våra tjejer till Kambodja. Det är första gången vi släpper iväg de på en resa till ett annat land ... utan oss. Inte för att jag tror att de inte fixar det, för det vet jag att de gör. De är bara så långt borta, i ett annat land med allt vad det innebär... Nu är den här resan väl organiserad och skolan har gjort samma resmål i 5 år och han som är ansvarig är en mycket sympatisk och pålitlig man, så det kommer säkert gå jättebra. Fast även om man har alla dessa bra argument och gång på gång upprepar dem för sig själv, så försvinner tyvärr inte oron. Å andra sidan tillhör väl det föräldrarrollen .... man ska helt enkelt oroa sig lite.Nu kanske ni undrar vad de ska göra i Kambodja? Huvudsyftet med resan är att hjälpa till med uppbyggnaden av en skola, men det blir också lite sightseeing och historiaupplevelser. Resan är helt frivillig och runt 55 elever från secondary ska med, plus lärare och föräldrar. Barnen är indelade i olika grupper/ arbetslag. I varje arbetslag finns det minst 2 vuxna som är utbildade i första hjälpen. De har haft flera möten med eleverna om vad de ska tänka på, hur de ska uppföra sig och vad de inte får göra. Så allt känns väl förberett. Ja, jag längatr redan efter att höra hur de haft det.

Var på fotokurs igår. Vi besökte en filmstad utanför Shanghai. Där var inspelningar av film fullt igång och vi fick förmånen att öva porträtt fotografering på statisterna. Otroligt rolig dag, även om jag fortfarande var trött av jetlag. Lämnar er med lite bilder från dagen...





 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar