The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

onsdag 9 april 2014

Patrik äntligen hemma

Nu har det gått snart 2 veckor sen jag såg Patrik sist, men ikväll kommer han hem. Det har känts extra långt den här gången, för vi har inte kunnat skypa speciellt många gånger, under den här tiden. Ett snabbt telefonsamtal i söndags, när han mellanlandade i Shanghai och ett skype tillfälle härom dagen, är allt vi lyckats få till. ( Tur att "Whats app" finns). Tjejerna är hemma  från Kambodja och resan var lyckad, förutom att Sara fick värmeslag och Ebba diarré. Det är en tuff resa dom får göra, bygga och gräva i 40 gradig värme, åka buss i timmar i 40 gradig värme, besöka tempel i 40 gradig värme - Inte konstigt att de är trötta efter en sådan trappats rik vecka.! I går fick vi hämta hem Sara från skolan, för att hon kände sig matt och hade ont i magen. Hon är nog inte riktigt återställd från Kambodja och förkylningen hon ådrog sig strax innan hon skulle resa.


 Så vad har jag, mamma och pappa hittat på de senaste dagarna? Det har blivit lite fakemarknad besök......I måndags var på Nanjing Lu i centrala Shanghai och igår åkte vi till Pearl City som ligger lite närmre oss. Jag känner att efter 2 år i Shanghai, börjar jag bli rätt så bra på att pruta. Ofta säger jag ett pris som jag tycker är okej att betala och får jag inte det så går jag där ifrån. Jag orkar inte stå och tjafsa med försäljarna. Den tiden är förbi. Kanske att jag skulle lyckas pruta ner 10-20 kr mer om jag stod där en stund,  men jag har ingen lust att lägga energi på det. Jag lägger mig hyfsat lågt och vill dom inte sälja  det, så vill dom inte.
I måndags var vi också och åt  på min absoluta favorit dumplingrestaurang "Din Tai Fung"...... har visserligen inte ätit dumpling någon annanstans......som finns på flera platser i Shanghai.  Jag valde restaurangen som ligger vid Yu Garden, för att i samband med lunchen passa på, att visa mamma och pappa de små gränderna bakom turistiska Yu Garden. Tyvärr hade jag inte min stora kamera med mig, så det blev bara mobiltelefon bilder den dagen ( som ni kan se  på Instagram). Jag älskar dessa små kinesiska minisamhällen som är inklämda lite här och var mellan det mer kommersiella Shanghai. Vi får se hur länge de får vara kvar, innan de måste ge plats för det nya.


Nej dags att avsluta för att göra mig redo för lite planering av svenska skolan tillsammans med Ann-Sofie som kommer hit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar