The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

måndag 15 april 2013

Ont!

Okej, då kanske man har tränat för mycket eller rättare sagt fel. Jag har nämligen fått en sådan fruktansvärd smärta i min nacke och axlar, dessutom är jag alldeles stel som en pinne, så det är bara att bege sig till läkaren och få det utrett. Kanske de inte kan göra något åt det, men jag misstänker att jag behöver knäcka rätt min ryggrad lite, så jag kommer nog att bli beodrad att boka tid hos en kiropraktor ..... vad man nu gör det här i Shanghai? Ja, det är väl bara att inse att man inte är så jätte ung längre.  Visserligen har jag haft de här problemen förr, men då har jag trott att det berott på att jag har varit otränad. Det kan jag inte skylla på den här gången inte.....nej, det är bara att inse att lilla  " tanten" får träna på ett annat sätt så "gamla" kroppen orkar med det. Träna på ett smartare sätt(är det någon som har några tips?) och framför att strecha mycket mera.... ops ,har nog slarvat lite med det.  Jag vet .....Inte bra alls!
Det är inte bara jag som tränar. Patrik kör sin träning och har faktiskt blivit riktigt vältränad. På ett år har han gått ner 9 kg! Tycker det är bra kämpat, särskilt här i Shanghai, där det lätt kan bli lite för mycket av det goda. Ebba och Sara träna fotboll ett par dagar i veckan. De har även prövat på basketboll. Känns bra att de har fysiska aktiviteter efter skolan. Blir ju annars lätt att de fastnat framför dator eller Ipod.  Axel har också börjat spela fotboll. I Söndags hade han fotbollsturnering på SAS ( Shanghai American School). Jag var inte där och tittade, men det var Patrik där emot och han kom hem, stolt som en tupp, över sin son, som hade gjort mål och dessutom varit den som drivit spelet framåt. Tänk att vår lille son skulle ha fotbollstalang. Oavsett om han har talang eller inte så är det kul att han äntligen hitta en fritidssysselsättning som han gillar. Han har visserligen prövat på fotboll i Sverige, men då tror jag inte att han var mogen för det. Då gjorde han det mer för att kompisen gjorde det, idag gör han det för att han själv vill.




Vår Ayi ( hemhjälp) kom igår och sa att hon ska sluta, för att flytta tillbaka till sin hemby. Hon jobbar bara den här veckan, sen flyttar hon. Kanske inte var den bästa timeingen, nu när Patriks mamma kommer på Lördag .....så tänkte jag först......sen påminde Patrik mig om att vi faktiskt fixade att sköta ett hem, en trädgård och 3 barn, samtidigt som vi jobbade, när vi bodde i Sverige .... så då ändrade jag mitt tänk .... det löser sig helt enkelt. Jag hade faktiskt, redan innan det här kom upp, funderat på att till hösten bara ha Ayi 2 dagar i veckan, så förändringen kom lite tidigare bara.

Till sist, ja vad ska man säga om fågelinfluensan? Jo, den existerar.  Myndigheter, skolor, sjukhus, gör att allt för att informera och skrämma, vilket kanske bra eftersom handhygienen i allmänhet har blivit mycket bättre. Många har slutat att äta kyckling och ägg. Det har inte vi. Var inne och läste på en svensk sjukvårdsida, att om man hård kokar ägg och tillagar kycklingen väl, så ska det inte vara någon fara. Det är ju en så länge inte så många som har drabbats. Jag vet inte vad den senaste siffran var, men jag tror runt 36 personer. Vi har i allafall bestämt oss för att inte oroa oss. Det enda vi gör är att vara extra noga med hygienen, men det ska man ju vara vilket fall som helst.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar