The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

tisdag 6 januari 2015

När tiden känns lång......

Det är märkligt det här med tid och hur man upplever det. Ena veckan kan man tro att det redan är fredag, fastän det bara är tisdag. Nästa vecka hänger man inte med och vips så är det söndag igen. En helg kan kännas som fyra dagar, bara för att man hittat på något på fredagen. En annan helg känns som den susar förbi, bara för att man har spenderat den hemma. Ändå har vi lika mycket tid att förbruka varje vecka, fastän det upplevs så olika vid olika tillfällen......... ( Läste om en tjej, som i julas skulle åka hem till sin föräldrar för att fira jul, men tåget blev inställt, så hon fick fira julen på ett hotell istället. Den tiden och den julaftonen får hon aldrig tillbaka och det spelar ingen roll hur mycket SJ ersätter henne med pengar - det är helt betydelselöst i ett sådant fall. ).........
Jag får ofta höra från er hemma i Sverige att tiden går så fort......  " Ett halvår går så fort, snart är ni i Sverige igen".......Jag kan i ärlighetens namn säga att jag upplever tiden längre här. Inte för att jag har det tråkigt ibland.....vilket händer..... Inte för att jag är sysslolös.....vilket också händer. Nej,  jag tror det är för att  få saker/ rutiner i vardagen består under en längre tid/ ett helt år. Det mesta här förändras en eller flera gånger under bara ett år. Umgänget förändras, hobbies/sysselsättning förändras.......Ena annan anledning kan också vara att vi missar trender och detaljer den svenska samhällsutvecklingen. Visst läser vi nyheter, visst försöker vi hänga med i debatterna, men vi har svårt att snappa upp nyanserna i utvecklingen. Det som diskuteras och skvallras om mellan raderna. Även om det mesta är sig likt, så hinner det hända en hel del under 3 år. Ta bara det här med svensk musik och svensk film.  Innan Kina lyssnade jag mycket på svensk radio och där får man alltid den senaste musiken, vilket ofta består av svenska artister. Naturligtvis har vi Spotify  och jag kan gå in och söka på svenska artister, men det är ändå radion och TV:n som visar vägen för vad som är trendigt och populärt. Och de senaste svenska filmerna, är stort sätt obefintligta. Inget vår käre "videogubbe" får kopior av :-). Nu låter det som det är viktigt för mig med trender och så är naturligtvis inte fallet. Vad jag ville ha sagt med det här var att samtal, debatter, trender  som inte skrivs i Aftonbladet, GP eller Svenska Dagbladet - Det missar vi och då känner man faktiskt att det var ett tag sen man bodde i Sverige.


I köket har vi 2 klockor.
 Den vänstra är Kina tid och den högra Sverige tid.

1 kommentar:

  1. Det där du skriver om film, musik och nyanser stämmer så väl. Vi bodde 3,5 år i Bryssel, inte så långt från Sverige men ändå otroligt lång bort. Nu är vi sedan drygt två år tillbaka i Sverige och jag känner fortfarande ofta att de där sakerna saknas från de där 3,5 åren! Det är ett stort glapp liksom. Och då hade vi ändå via parabol tillgång till alla svensk TV under de åren och var i Sverige minst 2 ggr per år.

    SvaraRadera